Lørdag formiddag på Kulturmødet blev åbnet på Folkescenen med debatten “Is Mors in Europe?” om europæisk identitet og kunstens og kulturens rolle i fremtidens Europa. Vi har spurgt den yngre generation på Kulturmødet, om se synes Mors ligger i Europa.

Kunst og kultur handler om meget mere end underholdning, og på debatten lørdag morgen var det kunstens rolle som identitetsskabende drivkraft, der var i centrum. Det bød på en samtale om fællestræk i europæisk kultur og historie, om EU’s rolle i at skabe muligheder for tværnationale samarbejder mellem kunstnere og kunstarter, og hvad fremtiden byder på for den nye generation af europæere efter Brexit. Vi har spurgt tre unge gæster på Kulturmødet om deres tanker om det europæiske samarbejde – og om de synes Mors ligger i Europa:

 

Fadi, 22. Studerende. Sønderjylland.

”Om Mors ligger i Europa? Ja, det gør det vel teknisk set. Men kommer man herop og kigger, er det lidt mere lokalt, kan man vist godt sige.

Ja, jeg er europæer, fordi jeg er dansker. Men diskursen om flygtningekrisen har gjort, at jeg føler mig lidt mindre som europæer. Min far er fra Palæstina, og den måde man italesætter de her folk som et problem, det synes jeg er svært.

I Grænseforeningen, som jeg er her på Kulturmødet med, arbejder vi med at man godt kan være dansker og noget andet samtidig. Det er ikke enten eller.”

– Fadi, 22.

 

 Charlotte, 22. Danser i Black Box Dance Company. Englænder.

”Jeg føler mig mere europæisk nu, hvor jeg bor i Danmark og er omgivet af folk fra Slovakiet, Frankrig, Polen, Spanien og mange andre steder. Dansekompagniet er meget multikulturelt. Det er også første gang jeg er en slags minoritet og ikke kun er sammen med folk med samme baggrund som mig.

Det er vigtigt at møde folk fra forskellige steder – især som danser. Den stil jeg har lært er en europæisk dansestil, men der findes jo også en amerikansk og en afrikansk! Det giver noget ekstra, at vi arbejder sammen.

“Efter Brexit, tror mange, at alle englændere bare vil være engelske og ikke europæiske, men sådan er det ikke. Jeg er stolt af at være englænder og af min kultur og historie, men jeg vil gerne blive i Europa.”

– Charlotte, 22.

 

Signe, 27. Selvstændig. København.

”Nogle gange snakker vi om Europa som noget, der foregår ”derude”. Det ligger i sproget. Når vi taler om Europa siger vi ”dem” og ikke ”os”. Det er sjældent man siger, at Mors er en del af Europa.

Det et problem i Europa, at man ikke har formået at få flere til at føle ejerskab. Europa kan virke meget bureaukratisk og svært at gennemskue for os helt almindelige mennesker. Men politikerne kan også godt finde på at bruge Europa som en undskyldning for, at de ikke kan gennemføre noget. Så skyder de skylden på Europaparlamentet i stedet for at tage ansvar. Og de danske politikere har jo også indflydelse på, hvad der sker i EU, så man kan jo ikke bare sidde heroppe og pege fingre.

Jeg føler mig mere som Europæer end som canadier for eksempel. Men jeg føler mig mere nordisk end jeg føler mig som Europæer. Jeg tror at vi kunne få meget ud af at arbejde tættere sammen i Norden.”

– Signe, 27.

 

I debatten deltog den svensk filosof og forfatter Bengt Uggla Kristensson, sønderjysk regionalpolitiker og en del af det tyske mindretal i Synderjylland, Stephan Kleinschmidt, samt europæisk direktør for the British Council Rebecca Walton. Derudover deltog tre unge europæisk-sindede kulturentreprenører; hollandsk-britiske Sophie Vos og italienske Ester Larocca fra ungdomsafdelingen i NGO’en European Cultural Parliament, samt polske Monika Elend fra Europæisk Ungdom Nordjylland.